ROC Mondriaan Leeghwaterplein

Arjan de Wit

Waarnemend schooldirecteur ROC Mondriaan School voor Zorg en Welzijn
Hoe zou je de school omschrijven?

“De School voor Zorg en Welzijn is onderdeel van ROC Mondriaan, een organisatie van 25 scholen in Haaglanden, Westland, Delft en Leiden. Onze school staat aan het Leeghwaterplein, vlakbij NS-station Hollands Spoor. We verzorgen mbo-opleidingen van niveau 2 tot 4. Veel helpenden zorg en welzijn, daarnaast pedagogisch werk en maatschappelijk werk.”

Wat is de reden voor aansluiting bij het Platform Urban Education?

“We hebben een grote diversiteit aan studenten. Die komen van de middelbare scholen in de omgeving. Dat is de link naar het platform. Het is goed om te kunnen sparren met middelbare scholen en basisscholen. Hun leerlingen komen uit dezelfde wijken als onze leerlingen, en veel van hun leerlingen komen na hun opleiding bij ons verder studeren.”

Waarom ben juist jij de contactpersoon voor het Platform Urban Education?

“Ik zit 4 jaar op deze positie. De vorige directeur is bij de start van het platform aangehaakt, vanuit de gedachte van de transformatieve school. Wij zijn al een aantal jaren bezig om dat gedachtegoed binnen onze school vorm te geven en uit te dragen. Het is mooi om ervaringen daarmee te kunnen delen en van elkaar te leren.”

Wat brengt het platform jouw school?

“Het is leerzaam en inspirerend om bij elkaar in de keuken te kijken en good practices te delen. Tijdens de schoolbezoeken zien we hoe ze het elders doen. Bij een bezoek aan het Johan de Witt hebben we het idee van een ‘kijkwijzer’ opgedaan. Die gaan wij ook ontwikkelen voor beginnende docenten. Het is een tool die aangeeft wat voor ons belangrijk is, hoe je de student centraal zet en hoe we met ons gedrag kunnen reageren op gedrag van studenten. We hebben twee interne coaches die dat begeleiden. ”

ROC Mondriaan Zorg en Welzijn
ROC Mondriaan leerling Zorg en Welzijn
En wat brengt jouw school naar het platform?

“Wij zijn de enige mbo-opleiding in het platform. Docenten van de platformscholen kunnen bij ons zien waar kinderen terechtkomen als ze naar het mbo gaan. Wat er van hen wordt verwacht. Bijvoorbeeld dat we meer zelfstandigheid vragen. Tegelijk horen wij graag wat er gebeurt op de middelbare scholen.”

Waar put je voldoening uit?

“Op onze school zitten ‘uitdagende’ leerlingen. Die hebben meer nodig dan alleen les hoe ze helpende in zorg en welzijn worden. Onze uitdaging is om hun gedrag te beïnvloeden, zodat ze ‘switchen’ van de straat naar school. En hen dan te laten klimmen en daarbij te ondersteunen. De meeste leerlingen halen een startkwalificatie. Wij bieden ze een toekomst door hier diploma te kunnen halen. Als ik dan bij diploma-uitreikingen die trotse koppies zie, dat maakt me blij.”